dinsdag 13 augustus 2013

Wecken in de oven

Dit jaar heb ik het weer geprobeerd, wecken in de oven. En volgens mij en hoofd Conservering is het nu goed gelukt, uitgaande van gezond verstand & enige kennis van conserveringstechnieken:

(Sperziebonen) wecken in de oven


Groentepotten met twistoff deksel in de afwasmachine schoonmaken, deksels vlak voor gebruik nog eens met kokend water overgieten. Als je dat wilt kun je ook soda gebruiken, maar volgens mij is dat een gebruik dat gewoon nog uit vroeguhh stamt, van voor de goede afwasmiddelen & afwasmachines. Ik gebruikte inmaakpotten (met vaste deksels) met siliconen ringen, die ik wel een paar minuten uitgekookt heb.

Sperziebonen breken en 3 minuten blancheren: in potten doen (handig met behulp van vultrechter), overgieten met kokend licht gezouten water tot 2 cm onder de rand.

Op het rooster midden in de oven zetten, niet tegen elkaar aan, die op 150 graden zetten en wachten (duurt ca. een uur) tot de vloeistof in de potten gaat borrelen, dan zorgen dat de temperatuur in de oven 100 graden blijft, dan nog 0,5 uur steriliseren, wel opletten of de temperatuur hoog genoeg blijft. Ben je er niet bij wanneer het begint te borrelen, zodra je het ziet kun je de wekker op een half uur zetten. Langer maakt niet uit. De potten borrelen nog een tijdje na als je ze weer uit de oven gehaald hebt.

Dan op een donkere plek wegzetten. En het mag er, volgens onze grootmoeders, niet tochten.


11 opmerkingen:

  1. Heerlijk, ik heb gelijk de oven hoger, heb de potten in een bak met kokend water gezet... Dit geheel in de oven. Weet door jouw blog nu hoe het verder moet...
    bedankt.
    Roelline Bint Nicolaas

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ben nu aan het uitproberen ook eerst in de oven de weckpottten te steriliseren.
    1. Steriliseren.
    2. Vullen met de groenten (in mijn geval nu hierboven)
    3. Wecken in de oven

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Handig, die inmaaktips maar wanneer moeten de deksels op de potten? Dit staat niet (helaas) in de info. Dank, Hilde Maes

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dag Hilde, de deksels doe je op de potten op het moment dat je ze in de oven zet. Als de potten later afkoelen, trekken de deksels vacuum! Succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Werkt dit ook met soep? (Zonder vlees)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dag Laura, jazeker. Maar je kunt soep ook in schone potten/flessen met twistoff deksel (altijd kijken of de siliconenrand onbeschadigd is) gieten en op de kop wegzetten. Ik gebruik ze wel binnen een half jaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hallo.moet ik de de potten met de bootjes op de kop zetten als ik ze uit de oven haal?dan steken ze boven de water later als je ze terug omdraait en zeker niet goed.Niet doen dus denk ikšŸ˜‰groetjes.vdag proberen xxx

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Potten weer omdraaien, heb je deksels met zo'n rondje in het midden dan 'ploppen' ze tijdens het afkoelen naar binnen. Weet je zeker dat ze vacuum zijn!

      Verwijderen
  8. Hallo, Ik ben bezig met peren in te wecken. Hoe diep moeten de potten in de bak met water staan? Ik heb potten van een 1/2 liter.
    Gr Janneke

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Als je de potten/bokalen in de oven zet om te wecken , moet je dan water in de plateua doen waar de bokalen opstaan ?

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Het kan met en zonder water in de oven. Ik weck tegenwoordig toch in een weckketel, dat moet echt met water.

    BeantwoordenVerwijderen